Így vezesd be az étrendedbe a csicsókát!

Avokádó krém, kukorica és füstölt tofu csicsókával és csicsóka chips Törzsök István séf, Bécs, Ausztria

Avokádó krém, kukorica és füstölt tofu csicsókával és csicsóka chips reggelire? Egészséges étrend része a taplaló és finom reggeli!
Törzsök István séf, Bécs, Ausztria

Külföldön drága és ritka csemege, hazánkban pedig gombamód szaporítható, számtalan előnyös élettani hatással is bír, mégsem terjedt el széles körben ennek a csodazöldségnek az otthoni alapanyaggá tétele. Ennek egyik oka egészen biztosan az, hogy az egészségtudatos táplálkozás Magyarországon még mindig gyerekcipőben jár, és sokan a szokások rabjai, hiányzik a kellő nyitottság új ételek kipróbálására és az egészséges étrend tudatos kialakítására.

Mi az ami annyira egészségessé teszi a csicsókát?

Pedig ha mindenki tudná, hogy a “cukorbetegek gyógyszereként” is emlegetett, burgonyára hasonlító gumós zöldség inulin tartalma (ami azt jelenti, hogy a benne lévő szénhidrát inulin formájú további érdekességekért kattintson ide) könnyen emészthetősége segít támogatni az egészséges étrend betartását, akkor biztosan bátrabban gondolnának rá vásárlás közben. Ma már szinte minden piacon és prémium zöldségesnél megtalálható, sőt, számtalan táplálékkiegészítő alapanyagként is szolgál.

A burgonyával szemben nagy előnye, hogy inulin tartalma csaknem teljes egészében fruktózzá alakul, amelynek napi 30-80 grammját a szervezet inzulin nélkül is képes hasznosítani. A bél baktériumflórájának kedvező befolyásolásával vércukorszint-csökkentő hatású, mivel egyenletessé teszi a szénhidrátok lebontását és felszívódását. Energiatartalma 10 dekában 30-73 kalória. Vitaminokban, ugyanakkor szénhidrátokban is gazdag.

Csicsóka a mindennapokban, így érdemes beépíteni az étrendünkbe

Az étrendbe bevezetés esetén azonban érdemes a fokozatosságot választani, mert a csicsókának kb. ötször akkora a rosttartalma, mint mondjuk a burgonyáé, így jelentősen gyorsítja az emésztést. Emiatt javasolt a csicsókát – legalábbis kezdetben – lépésről-lépésre bevezetni az étrendbe: eleinte kisebb adag csicsókával kezdjék, bármilyen formában is tálalják a családi ebédlő asztalára. Rendkívül erős béltornáztató hatása miatt társítani érdemes egyéb gyökérzöldséggel, mint például krumplival, zellerrel, fehér répával. Felfújt, püré, rakott és töltött étel, sőt saláta is készíthető belőle. Kellemes, kissé a mogyoróra emlékeztető ízét őrölt köménnyel, fehér borssal, csipetnyi sóval, mézzel, tejszínnel és vagdalt dióval lehet kiemelni. Könnyű vele bánni, és elkészítési ideje is rövid a magas víztartalom miatt. Gyakran párosítják dióval vagy dióolajjal. A szarvasgombát is nagyon szépen egészíti ki, éttermekben gyakran különleges tengeri herkentyűk – homár, fésűskagyló – kísérője.

Irány a csicsóka webáruház!

Irány a csicsóka webáruház!

Vélemény, hozzászólás?