Mi is az a csicsóka? Egy virág?

A csicsóka az őszirózsafélék családjába tartozó, gumós növény. A 17. század elején került Észak-Amerikából Európába, és vált hosszú évek alatt egyre ismertebbé.

Csicsóka

A csicsóka növény gumója

A napraforgóhoz hasonló, hosszú, egyenes szárú növény gyökértörzse a föld felszíne alatt 10-15 cm-re körte alakban megvastagodik és gumókat nevel. Az így keletkezett gumó az, ami csicsóka néven ma a legdrágább éttermek étlapjain is teljesen jogosan szerepel. Hogy miért?

Egy rész azért, mert édeskés, de markáns íze igazi különlegesség, ha megfelelő ételekkel párosítjuk, másrészt pedig mert hozzájárul a zsíranyagcseréhez a szervezetben, ezen keresztül támogatja a testsúlykontrollt – vagyis az állandó fogyókúrázók és diétázok közkedvelt eledele.

Íze meglehetősen erős, elsősorban a karalábéhoz, a spárgához vagy az articsókához hasonlítják. Előszeretettel párosítják nemes halakkal, kagylókkal, homárral, gyakran libamájjal és szarvasgombával is, főként a francia gasztronómia nagy kedvence.

A szervezetre gyakorolt jótékony hatása elsősorban magas rosttartalmának köszönhető,  mely serkenti az emésztést és fokozza az anyagcserét. Édes íze gyorsan eltelít és csökkenti az éhségérzetet, viszont nem emeli drasztikusan a vércukorszintet. Mindez úgy lehetséges, hogy a benne levő inulin (nem összekeverendő az inzulinnal) nem bolygatja meg az inzulin háztartásunkat, sőt, a legújabb kutatások szerint éppen csökkenti az inzulin felhasználást, ezzel megkönnyíti a vércukorszint beállítását – így cukorbetegek is rendszeresen fogyaszthatják.

A csicsókát egyébként nem csak cukorbetegeknek és diétázóknak ajánlják, hisz számtalan más kedvező tulajdonsággal is rendelkezik. Képes például a bélben lévő jótékony baktériumokat táplálni, ezáltal erősíti az immunrendszert. Talán kevéssé ismert, hogy a csicsóka véd a szív- és érrendszeri betegségek ellen, mivel segít csökkenteni a vér zsírtartalmát. Ha mindez nem volna elég, rengeteg értékes vitamint, ásványi anyagot és antioxidánst is tartalmaz: C-vitamin, B1-, B2-vitamin, kálium-, kalcium-, magnézium-, foszfor-, cink-,  és béta-karotin-tartalma is magas.


 

Forrás

Házipatika, Lukács Anikó: Egészségünk őre a csicsóka http://www.hazipatika.com/

Hulitka Róbert: A csicsóka termesztése röviden www.csicsóka.hu

Irány a csicsóka webáruház!

Irány a csicsóka webáruház!

Vélemény, hozzászólás?